onsdag 9 december 2009
Socialtjänsten
En av samhällets viktigaste inrättningar i vårt samhälle, för att trygghetssystemet ska fungera, är socialtjänsten Det är dit människor ska kunna vända sig, då det är allt från ett litet behov, till "på liv och död" behov.
På många socialkontor tar de uppgiften på allra största allvar och jobbar mycket med sina värderingar och attityder för att kunna möta klienten på det allra bästa sätt.
Man följer Portalparagrafen och är mån att arbeta med helheten. Här ingår det också att det finns har ett klart barnperspektiv i alla frågor som rör barn och unga.
Tyvärr finns det också det socialkontor som arbetar precis tvärt emot. Och de är inte få!
Portalparagrafen med efterföljande meningar står längst in i en hylla, helheten och respekten för de som behöver hjälp är i stort sett noll. Kontoret är introvert och man arbetar efter principen -vara kollegial
Men det värsta är när det saknas kunskap och förståelse för barn. En socialsekreterare sa - "Vi har nog skadat barnen på kort sikt" om de vet att de skadar barn varför väljer de då den vägen?
Det vilar ett tungt ansvar på de handläggare som är med och fattar livsavgörande beslut när det gäller barn och deras framtid. Det borde vara självklart att de är kompetenta och pålästa när det gäller barns utveckling och behov. Att barnperspektivet ska stå överst så vi slipper nya Barnrådsutredningar.
Socialtjänsten behöver kvalitetssäkras, så att vi alla kan vara lugna med att det fungerar bra på alla Socialkontor
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar