söndag 16 maj 2010


I går eftermiddag träffades vi några i gruppen "vi som vill stoppa väg inom Rådasjöns naturreservat", för att fundera lite över hur strukturen på vårt möte den 18 maj ska vara. Erik Blix kommer att vara moderator på mötet, så egentligen var vi inte speciellt oroliga för att det inte kommer att fungera.
Vi satte också ihop argument mot vägen och sammanställt blev det så här, (Karin Teghammar har renskrivit!)
Man kan se vägfrågan ur många olika perspektiv:
1. Miljö och boende
2. Barn
3. Integration
4. Rekreation
5. Kyrkans verksamhet
6. Kommunikationer

Miljö och boende:

Säteriet delas på längden av en väg. Detta i sin tur
- ökar riskerna för gående och cyklister
- ökar bullernivån i området
- skär av kontakten mellan över- och nedergårdarna

Gång och cykelvägar i området korsas på flera ställen av en väg

Det handlar inte om ett ingrepp i kanten av ett naturområde, utan om en väg som klyver ett sammanhängande område för frid och återhämtning på mitten

Barn:

Barnen på Säteriskolan får en väg över skolgården
Barn på väg till och från Säteriskolan, Ekdalaskolan, Hulebäck, Miljöarken, kyrkans förskola och Råda ridklubb (en av kommunens största ungdomsgårdar) måste korsa en väg med tung trafik


Integration:

Ökad risk för segregation på grund av att
- de som har möjlighet väljer att flytta till mindre trafikerade områden, vilket ökar omsättningen av hyresgäster
- i förlängningen ökar risken för sociala problem när områdets status sänks
- föräldrar till barn utanför Säteriområdet väljer andra skolor än Säteriskolan då de ändå måste köra barnen


Rekreation:

Ett för stora delar av Mölnlycke viktigt område för lek, rekreation och naturupplevelser förstörs då man överallt har trafik på nära håll


Kyrkans verksamhet:

Barn och föräldrar får svårare att på ett säkert sätt ta sig till miljöarken, förskolan och annan barnverksamhet
Anhöriga som besöker minneslunden och kyrkogården får trafiken bara några meter ifrån sig

Kommunikationer:

Man kan på andra sätt förbättra kommunikationerna boende på Säteriet genom att
- öka turtätheten på den busslinje som redan finns
- skapa en ny hållplats längs Säterivägen, mittemot den gångbana som leder upp mot Säteriskolan
- sätta in mindre bussar på sträckan Säteriet - Mölnlycke centrum oftare

Sedan har vi en grupp argument som inte riktigt passar in under ovanstående (och flera av dem platsar för övrigt under mer än en rubrik):

- Vad kostar vägen - vill invånarna verkligen betala?
- Varför inte satsa pengarna på vård, skola och omsorg i stället?
- Om 95 procent av dagens boende i området inte vill ha vägen, varför skulle ett lockbete för nyinflyttade?
- Vilka är de "andra intressenter" som vill bygga i och/eller köpa delar av Säteriområdet?
- Enligt Förbos utbyggnadsplaner ska befolkningen i Säteriområdet öka med cirka en tredjedel och bli som en egen stadsdel. Vilka fördelar och risker finns det med detta?
- Känner sig miljö- och bygglovsnämndens ledamöter att de har en fullödig bild av problematiken inför beslutet 20/5?


Vi anser således att vägen motverkar sitt syfte!

Inga kommentarer: