torsdag 3 juni 2010


För ca en månad sedan blev jag JO-anmäld av ordförande i socialutskottet i Marks kommun. Anledningen var att jag engagerat mig i och kritiserat deras extremt dåliga "omhändertagande" av två barn. Samma kritik som sedan Socialstyrelsen i sin rapport kom fram till. Egentligen skulle jag låta Ann Hjerte´ns anmälan bara gå förbi utan kommentar, då det inte är möjligt att JO-anmäla en riksdagsledamot. Visste hon inte det? Men när jag sedan igen läser vad hon bygger detta på så blir jag inte bara arg för min egen skull, utan det blir också ytterligare ett bevis på hur sanningen slarvas med på socialkontoret i Mark.
De påståenden som Ann H bygger anmälan på är inte en enda sann.Jag har aldrig varit hemma hos familjehemsmamman, jag har träffat Vice ordföranden i scialutskottet en gång och det var när TV4 intervjuade oss. Det påstås att jag ringt grannar till biomamman. Förmodligen menar hon de två samtal då jag ringde till två för mig okända kvinnor efter ett anonymt mail som berättar att de två kvinnorna (förnamn och mobilnummer) försökt anmäla att barnen for illa hemma hos biomamman, men socialkontoret ignorerade dem. Jag ringde då Barnombudsmannen och frågade hur jag skulle gå tillväga med informationen i detta mail.För var det sant det som stod i mailet var situationen allvarlig för barnen
BO bad då mig ringa upp kvinnorna och hänvisa dem till BOs jurist eller i andra hand till honom själv. Var då någon av dessa kvinnor granne?
Vidare skriver Ann H att jag talat nedsättande om barnens biologiska familj. Om Ann H menar då jag har sagt att "socialkontorets agerande inte bara skadar barnen utan också barnens möjligheter att på ett tryggt sätt kunna knyta an till biofamiljen, vilket i sin tur blir en svårighet för bio-amiljen" det måste vara det som syftas på, för något annat har jag inte sagt. Till sist säger Ann H att jag har tagit del av sekretessbelagt material Hur kan jag det? och om jag har gjort det är det väl socialkontorets ansvar att hålla strikt i den typen av dokument.
Nu är jag en stark person som kan försvara mig mot dessa grova påhopp, men att vara "klient" utan den makten måste vara förödande.

Inga kommentarer: