lördag 7 mars 2009

Kvinnans rätt

Jag har en gång kallats rödstrumpa och prenumererat på Herta. Att kvinnor och män ska ha samma rätt och värde är självklart för mig. Att vi inte är lika eller ens behöver vara lika är en helt annan sak. Det är den hierarkiska värderingen som är viktig!

Det är skamligt att kvinnor tjänar mindre än män med samma arbete, det är skamligt att kvinnor inte är representerade i styrelser och ledningar lika mycket som män.

Allt detta går givetvis att ändra på om viljan finns!

Det som ägnas mest tid åt i debatten är; barn är en kvinnofälla, att rosa och glitter är larvigt, att om kvinnor lär sig hur män gör och gör sedan så - då kommer allt att bli bra.

Jag blir skogstokig när jag hör detta, är inte detta kvinnoförnedrande? Att vi inte har rätt att vara som vi är. Gillar flickor att leka med dockor klä sig som prinsessor, så vad är problemet? Leken är oerhört viktigt för barnens utveckling. Ska vi då ta från barnet sin rätt att utvecklas på sitt egna vis. Samma gäller för pojkar och deras förtjusning av bilar garage och traktorer. ( min sons första ord efter mamma och pappa var just traktor?)

Detta blir generellt då skalan på hur flickiga flickor är och hur pojkiga pojkar är flyter.

Jag kommer aldrig mer att sätta min fot på en kurs som ska lära mig hur jag ska fungera som man, däremot ska jag fortsätta att kämpa för att kvinnor och män har samma rätt och värde och att alltid barnen kommer först!

Inga kommentarer: