fredag 15 januari 2010

Rätten till sin kropp


Rätten till sin kropp innebär det också rätten att sälja sin kropp? Cuf-ledaren Daniel Åhs Karlsson anser så. Argumenten för är ofta, att vem som helst, hur lätt som helst, kan sälja sex som vilket jobb som helst.
Kan vid första tanken vara logiskt, men det är inte så enkelt. Jag är mycket till freds med att vi i Sverige har det vi kallar "sexköpslagen" mest utifrån de erfarenhet jag har. De erfarenheterna har jag fått då jag som terapeut arbetat med flickor som har slutat sälja sig, men även av flickor som vi terapin, var verksamma. Har även talat med unga pojkar och tro mig de reagerar på samma sätt, men använder andra ord.
Jag har aldrig träffat någon som säljer eller har sålt sig som har en rakt igenom bra uppväxt, som har fått det den behövde för att bygga en god självkänsla Kränkt på ett eller annat sätt då kan man lika gärna fortsätta..ungefär så kan jag sammanfatta de flesta samtal. Att även prostution för med sig ett helt batteri av andra kränkande behandlingar och bekymmer måste också räknas in.
Att vi lyfter fram det som är dåligt med hur sexköpslagen ser ut i dag och om den har fått konsekvenser som inte är önskavärda tycker jag är viktigt att vi utreder och förändrar lagen till det bättre

Inga kommentarer: